Adja adója 1 %-át az

Orvosi
Rehabilitációért
Alapítványnak



tovább...
Térkép parkoláshoz és dohányzáshoz
az intézet területén
Untitled Document

„Részvételünk az „Elhízás Elleni Nap” programjában.

Az Országos Orvosi Rehabilitációs Intézet is kapcsolódott a Prof. Dr. Bedros J. Róbert által 2015. május 22-ére meghirdetett "FOGJUNK ÖSSZE A MOMOT-tal AZ ELHÍZÁS ELLEN" című programhoz  /MOMOT -  Magyar Obezitológiai és Mozgásterápiás Társaság/. 
A hazai Elhízás Elleni Nap /European Obesity Day, EOD/ programjának részeként az OORI Központi Ergoterápiás egysége ezúttal az egészséges testsúly elérésére fókuszálva szervezett kiscsoportos főzési programot. A dietetikai edukáció egyre több alkalommal kap szerepet az ergoterápiás foglalkozások során is, hisz a mozgássérült emberek számára fontos felhívni a figyelmet az elhízás veszélyeire és a megfelelő életmódbeli változtatások szükségességére. Május 22-én az „Európai Elhízás Elleni Nap"-on a kiscsoportos terápián résztvevő páciensek interaktív módon ismerkedtek meg az egészséges táplálkozás alapelveivel, a reform alapanyagokkal, a megfelelő konyhatechnológiai eljárásokkal és lehetőségük volt a dietetikus tanácsait követve elkészíteniük egy számukra ajánlott receptet. Csakúgy, mint minden dietetikai edukációval összekötött főzési foglalkozás alkalmával, a szakember által javasolt egészséges táplálkozás alapelveit, valamint a recept leírást ezúttal is kézhez kapták a páciensek.”

Az egészséges táplálkozás alapelvei
1. pont
Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is, kipróbálás után mondjunk csak véleményt, ne legyenek előítéleteink. A sokszínű, nem gyakran ismétlődő ételsorokat tartalmazó étrend önmagában komoly biztosítékot jelent arra, hogy minden szükséges tápanyagot megkap a szervezetünk. 
2. pont
Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább használjunk olíva olajat. Különösen fontos ez a keveset mozgók, az ülőfoglalkozásúak számára. Részesítsük előnyben a gőzölést, párolást, a fóliában, teflonedényben vagy fedett cserépedényben készítést a zsiradékban sütéssel szemben. Mellőzzük a rántást, kedvezőbb a kevés liszttel, keményítővel készített habarás. 
3. pont
Kevés sóval készítsük az ételeket, utólag ne sózzunk: a mérsékelten sós ízt nagyon gyorsan meg lehet szokni. A fogyasztásra kész élelmiszerek közül válasszuk a kevésbé sózottakat. Az ételek változatos ízesítésére sokféle fűszernövényt használhatunk. (oregano, majoranna, bazsalikom, menta, rozmaring, kakukkfű, borsikafű…)
4. pont
Befejező fogásként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között, főleg nem helyette. Ételeinket egyáltalán ne, cukrozzuk. Ahol lehet, cukor helyett használjunk mézet, természetes édesítőszereket (nyírfacukrot, szteviát). Igyunk inkább természetes gyümölcs- és zöldséglevet, mintsem italokat, szörpöket. A kávéba, teába - ha egyáltalán szükséges - inkább mesterséges édesítőszert tegyünk. Ne szoktassuk a gyermekeket az édes íz szeretetére!
5. pont
Naponta fogyasszunk savanyított tejterméket (pl. sajtot, túrót, aludttejet, kefirt, joghurtot). A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk. 

6. pont
Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget. 
7. pont
Asztalunkra mindig kerüljön teljes kiőrlésű gabonából készült , rozsos, magvas vagy barna kenyér. Köretként vagy a fogás alapjaként inkább a párolt zöldségféléket válasszuk a burgonya, tészta helyett. Használjunk olyan gabonákat, amelyek vitaminokkal, ásványi anyagokkal telítettek: köles, hajdina, zab stb. 
8. pont
Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget. Lehetőleg mindig azonos időpontban étkezzünk.
9. pont
A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható. Az alkohol káros, a szeszes italok energiafelesleget jelentenek táplálkozási szempontból, ezért is kerülni kell ezeket.
10. pont
Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek! Bőséges fogyasztásra javasolt: elsősorban gyümölcsök, zöldség- és főzelékfélék, hal. Mérsékelt fogyasztásra javasolt: nem zsíros húsok és húskészítmények, zsírszegény tej és tejtermékek, zsiradékok (célszerű a zsír helyett az olaj, a vaj helyett a margarin), tojás, tészta, száraz hüvelyesek, továbbá barna kenyér, burgonya.  Kerülendő: édességek, fagylalt, cukrozott készítmények (befőtt, lekvár is), zsíros húsok, zsíros ételek, tejszín, cukor, cukros üdítők, só, tömény italok, sör. Figyeljünk a csomagolt élelmiszereken feltüntetett energia- és tápanyagértékekre, egyéb összetételi adatokra, amelyek sok segítséget adnak az élelmiszerek kiválasztásában és az étrend összeállításában. 
11. pont
Részesítsük előnyben a fehér húsokat: hal, szárnyas . A vörös húsokat (marha, sertés) kerüljük,. A halak elkészítésében remek receptekkel gazdagította a gasztronómia világát a mediterrán konyha, amelyik nem paníroz, hanem olívaolajon, gyors hevítéssel (természetes ízesítéssel, pl.: citrom, kapor) készíti el a fogásokat. 

12. pont
A helyes táplálkozás esetén sem hanyagolható el a rendszeres testmozgás (gyógytorna)és a súlykontroll. Az energia- és tápanyag-felhasználásra egyszerű módszert jelent értékelésére a testtömeg mérése: a megfelelő táplálkozás mellett a kialakul a kívánatos testtömeg. Ennek elérése után igyekezzünk a megtartására!

Diétás ételkészítés -  új alternatíva a mákos gubára
Azért esett a választás a mákos gubára, mert ez egy közkedvelt magyar édesség, de diétásnak semmiképp sem mondható. Igyekeztünk megtalálni ennek a desszertnek a diétába beilleszthető, reform alapanyagokból készült, egészséges változatát. Íme:

Diétás – reform mákos guba J

Hozzávalók: 4 adag

 

Elkészítés:

 

Jó étvágyat és jó egészséget kívánunk!                                               

 

Készítette: Boros Edit
Vezető dietetikus
OORI

 



<

>